keskiviikko 5. kesäkuuta 2013

Uusi kamera?

Olen viime syksystä asti pohtinut uuden kameran ostoa; milloin mielessä on käynyt vesitiivis pokkari ja milloin kompakti järjestelmäkamera.

Olen ollut enemmän kuin tyytyväinen järkkäriini, Canon EOS 1000D, jonka ostin jokunen vuosi sitten käytettynä silloiselta naapuriltani. Fakta on kuitenkin se, että se ei aina ole koonsa puolesta se kätevin kuljettaa mukana. 

Silloin kun on ollut sellainen tilanne, että pienempi kamera on ollut fiksumpi valinta kantaa mukana, olen ottanut seurakseni vanhan Canon Ixus 75 -pokkarini, jonka olen ostanut muistaakseni vuonna 2007. Tämä vanhus, on harmikseni alkanut tulemaan tiensä päähän, sillä noin vuosi sitten kamera alkoi hieman "yskimään". Kamera ei aina reagoi silloin kun pitäsis kuva ottaa, varsinkaan silloin kun se pitäisi saada just nyt tässä heti. Kamera kyllä tarkentaa kohteeseen, mutta kun sitten pitäisi kuva ottaa, niin se ei muka olekaan tarkentanut eikä suostu kuvaa ottamaan. Tämä tapahtuu useimmiten kun pitäisi kuvata salamalla. Kamera on toiminut muuten hyvin ja vastannut tarpeitani suht hyvin, mutta tämä pieni häiriö on melko ikävä. Nyt pitäisi siis löytää tämän pokkarin tilalle uusi kuvauskumppani tuon järkkärini rinnalle.

Kuten tuossa alussa sanoinkin, olen pohtinut niin vesitiivistä pokkaria kuin kompaktia järkkäriä. Olen viime aikoina alkanut kallistumaan noiden kompaktien järkkäreidän puoleen, sillä eipä sitä veden alla tule hirveästi kuvattua, joten olisi se vesitiiviys tietyllä tapaa turha ominaisuus.

Noista kompakteista järkkäreistä olen käynyt katsomassa (syksyllä Expert Expossa) Olympuksen PEN E-PM1 -mallia. Se vaikutti oikein kivalle ja näppärälle. Sen lisäksi olen myös netistä kuolaillut muun muassa PEN E-PL3 ja PEN E-PM2 -malleja. Muilta valmistajilta olen käynyt kurkkaamassa muun muassa Samsung NX1000, tosin vain virtuaalisesti.


Olympus PEN E-PM1

Olympus PEN E-PL3

Olympus PEN E-PM2

Samsung NX1000


Pitäisi kai tässä käydä katsomassa näitä kaikkia ja kokeilla miltä käteen tuntuu ja minkälaisia ne sitten todellisuudessa oikein ovat. Niin ja ehkä ihan kysyä ammattilaisilta vinkkiä, mikä näistä sitten olisi minulle se sopivin.


Kuvat lainattu: Olympus ja Samsung

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

AddThis

Related Posts with Thumbnails